Materiały POS - jak zaplanować kampanię promocyjną?

Skuteczna promocja to podstawowy warunek, aby nawet najlepszy produkt czy usługa mogły zostać dostrzeżone przez potencjalnych odbiorców. Mimo wielkiego wsparcia ze strony wszelkiego rodzaju mediów, bezpośrednia obecność w przestrzeni publicznej nadal jest konieczność. Zdecydowana większość producentów i przedstawicieli sprzedaży (retail) sięga po materiały POS (point of sale), po to aby wpływać na ostateczną decyzję klienta o zakupie. Ale tylko dobrze przeprowadzone kampanie POS tak naprawdę przyczyniają się do wzrostu sprzedaży. Czym zatem są materiały POS i jak je wykorzystać w kampanii promocyjnej?

Materiały POS – co to takiego?

Materiały POS stosowane są we współczesnej terminologii marketingowej i określają wszelkiego typu nośniki reklamy BTL (below the line – jest to reklama stosowana poza środkami masowego przekazu, która skierowana jest wprost do klienta detalicznego), których celem jest wspieranie sprzedaży bezpośrednio w miejscu dokonywania zakupu, a także w jego bezpośrednim pobliżu.

Wyróżnia się twarde i miękkie materiały POS. Do kategorii materiałów twardych zalicza się przede wszystkim regały, półki, kasetony oraz inne produkty, które charakteryzują się wysoką trwałością i które przewidziane są do stosowania w dłuższej perspektywie czasowej. Z kolei miękkie materiały POS to różnego rodzaju ulotki, druki i wszelkie rozwiązania stosowane na bazie mało odpornych materiałów, np. papieru, tektury, kartonu.

Zalety i wady materiałów POS

Kilka lat temu firma Mood przeprowadziła badania, dotyczące podejmowania decyzji zakupowych, według których ponad 75 proc. z nich podejmowana jest na miejscu robienia zakupów, często pod wpływem impulsu. Świadczy to o wysokiej skuteczności materiałów POS w zwiększaniu sprzedaży produktów oraz usług.

Największa zaletą POS jest szeroki wachlarz dostępnych rozwiązań, dzięki czemu możemy dobrać formę reklamy w taki sposób, aby osiągnąć maksymalny efekt przy minimalnych nakładach finansowych. Jest to szczególnie ważne dla mniejszych instytucji, posiadających niewielkie fundusze na reklamę.

Zbytnie jednak nagromadzenie materiałów POS na niewielkiej przestrzeni, prawdopodobnie będzie miało odwrotny skutek do zamierzonego. Dojdzie wówczas do tzw. szumu informacyjnego, czyli przeładowania informacją i materiały reklamowe nie zadziałają. Dlatego też tak ważne jest umieszczanie materiałów POS we właściwym kontekście. Inną wadą materiałów POS jest to, że są nietrwałe - łatwo ulegają zniszczeniu i dezaktualizacji.

Zauważa się jednak pewien trend w stosowaniu POS – odchodzi się od stosowania najbardziej tradycyjnych form, na rzecz realizacji materiałów innowacyjnych, nieszablonowych, znacznie śmielej wykorzystujących multimedia. Dzięki tym zabiegom materiały POS nadal stanowią skuteczną formę reklamy, zachęcając do zakupu promowanych produktów.

Jak zaplanować kampanię promocyjną, wykorzystując materiały POS?

Planując kampanię promocyjną z wykorzystaniem materiałów POS warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  1. Innowacyjność i funkcjonalność – z pewnością skuteczne będą te materiały POS, które zaskoczą nowatorskimi rozwiązaniami, jak również estetyką wykonania oraz stopniem zaawansowania technologii (np. wykorzystanie urządzeń mobilnych i Internetu w klasycznych displayach). Sprawdzą się również takie materiały jak: displaye podłogowe, nakładki na sensomaty czy materiały wykorzystywane do brandowania sklepów, które są coraz bardziej funkcjonalne.
  2. Spersonalizowany przekaz – przygotowując materiały POS warto uwzględnić grupę docelową lub przygotować je pod cykliczne akcje w skali ogólnopolskiej, a nawet pod dany region lub miasto. Spersonalizowane przekazy marketingowe są znacznie skuteczniejsze, dlatego trzeba dobrze poznać klienta – jego zachowania i upodobania. Wiedza ta pozwoli określić cel jaki powinny spełniać ekspozytory, jak również pomoże uwzględnić miejsce ekspozycji, region a nawet rodzaj sklepu.
  3. Właściwa ekspozycja materiałów w sklepie – aby reklama POS zadziałała, materiały muszą znajdować się w odpowiednim miejscu, a także na odpowiedniej wysokości. Stojaków, displayów i innych materiałów POS nie ustawia się w strefie wejścia, gdzie trudno je zauważyć w tzw. szumie komunikacyjnym, ani zbyt blisko innych POS-ów, co grozi chaosem. Umieszcza się je w tzw. gorących punktach, czyli szczytach regałów, okolicach kas, skrzyżowaniach ścieżek komunikacyjnych itp.
  4. Trendy POS – firmy drukujące materiały reklamowe służą doradztwem w zakresie najlepszych POS-ów, warto z tych uwag skorzystać.

Konsultacje: https://www.noex.com.pl/

O serwisie

Crd24.pl czyli Twoje źródło informacji

Nowinki ze świata technologii i biznesu

Najwyższa jakość artykułów  na wyciągnięcie ręki

Kontakt

konsument@crd24.pl

Galeria