Zalety i wady urządzenia biura w domu

Urządzenie własnego biura w domu to jeden z pomysłów, który przychodzi do głowy młodym przedsiębiorcom. Podstawową zaletą takiego pomysłu jest oszczędność, bo nie trzeba płacić za osobny lokal. Jednak jest tu też dużo „ale”. Wydzielenie części mieszkania na biuro nie jest trudne. Nie trzeba niczyjej zgody (sąsiadów czy spółdzielni mieszkaniowej). Jedynym przypadkiem, gdy zgody potrzeba, jest ten, kiedy wymagana jest przebudowa i dostosowanie do warunków sanitarnych. Żeby mieć pewność, najlepiej zgłosić swoją działalność w spółdzielni.

Domowe biuro - wyższe opłaty za mieszkanie

Jeśli spółdzielnia zostanie poinformowana o tym, że w mieszkaniu zostało założone biuro, to opłaty za nie mogą się zwiększyć. To dlatego, że na klatce schodowej zwiększy się ruch, a to przyniesie ze sobą częstsze remonty i sprzątanie.

Sprzeciw sąsiadów

Sąsiedzi nie mogą zabronić właścicielowi mieszkania założenia w nim biura, natomiast mogą sprawić, że jego życie będzie utrudnione, jeśli i dla nich mieszkanie w bloku stanie się mniej komfortowe. Po stronie sąsiadów stoi prawo, które pozwala im na wniesienie powództwa przeciw właścicielowi. W najgorszym razie może to doprowadzić do licytacji mieszkania. Nie ma takiego zagrożenia przy zakładaniu agencji reklamy albo biura rachunkowego, ale jest w przypadku agencji towarzyskiej.

Artykuły biurowe Słupsk

Odliczenie kosztów eksploatacji – plus

Zaletą organizacji biura w mieszkaniu jest możliwość odliczenia kosztów eksploatacji za tę część, w której prowadzona jest działalność. Chodzi o czynsz i media, wywóz śmieci, remonty. Natomiast rachunek za Internet musi być wystawiony na firmę. Telefon natomiast rozlicza się przez bilingi.

Meble do domowego biura, a koszty remontu i amortyzacji

Jeśli tworząc biuro, trzeba było ponieść jakieś koszty, to można je odliczyć od podatku. Konieczne jest do tego posiadanie wszystkich faktur VAT (za materiały budowlane, wyposażenie, usługi z zewnątrz). A jeśli remontuje się w tym czasie całe mieszkanie, to koszty trzeba podzielić.

Od podatku można też odliczyć koszty amortyzacji, czyli 1,5 procent wartości nieruchomości w ciągu roku i musi się to odbyć proporcjonalnie do wielkości mieszkania.

A jeśli całe mieszkanie służy za biuro, to przy sprzedaży trzeba zapłacić cały podatek.

Życie zawodowe a prywatne oraz wizerunek firmy

Pomysł na założenie biura w domu wiąże się z tym, że straci na tym nieco wizerunek firmy, a poza tym pojawi się trudność z oddzieleniem życia zawodowego od osobistego.

Jeśli biuro będzie odwiedzane przez wielu klientów, to dobrze jest przemyśleć, czy będzie spełniało wymogi wizerunkowe. Jeśli to tylko świadczenie usług internetowych, to nie będzie to miało aż takiego znaczenia. Ale istnieje całe mnóstwo branż, w których wizerunek odgrywa znaczącą rolę. Minusem może się okazać fakt, że to, co zaoszczędzi się na wynajmie osobnego lokalu, zostanie zaprzepaszczone przez straty, które się poniesie przez to, że biuro nie spełnia wymagań wizerunkowych.

Równie problemowe jest podzielenie czasu na ten, który poświęca się życiu zawodowemu i ten, który poświęca się na życie osobiste i rodzinne. Do biura umieszczonego w mieszkaniu zawsze ma się dostęp, dlatego nawet po godzinach pracy może się pojawić pragnienie, by nadgonić pracę i usiąść przed biurkiem w późnych godzinach wieczornych. To przyniesie ze sobą spadek wydajności.

O serwisie

Crd24.pl czyli Twoje źródło informacji

Nowinki ze świata technologii i biznesu

Najwyższa jakość artykułów  na wyciągnięcie ręki

Kontakt

kontakt@crd24.pl

Galeria