Czy przedsiębiorca może uzyskać kredyt hipoteczny?

​Zaciąganie kredytów hipotecznych zwykle kojarzone jest z osobami, które mają stałe źródło dochodu z umowy o pracę. Jednak przedsiębiorcy również mają prawo ubiegać się o takie finansowanie. Na jakiej podstawie? Dowiedz się więcej.

Czy przedsiębiorca dostanie kredyt hipoteczny?

Na rynku produktów bankowych dostępne są kredyty hipoteczne dla firm. Z nich można sfinansować inwestycję budowlaną, której docelowe przeznaczenie będzie obejmowało działalność gospodarczą. Może to być na przykład zakup działki budowlanej pod halę przemysłową, remont budynków magazynowych, wynajęcie lokalu handlowego.

Z typowych kredytów hipotecznych dla firm nie można finansować inwestycji prywatnych, czyli zakupu mieszkania lub budowy domu. Dlatego przedsiębiorcy, którym zależy na pozyskaniu środków do zrealizowania takiego zakupu, mogą ubiegać się o kredyt hipoteczny na mieszkanie jako klienci prywatni ze źródłem dochodów z działalności gospodarczej.

Jakie są szanse na kredyt hipoteczny przy działalności gospodarczej?

Dla banku, który udziela kredytu hipotecznego, ma znaczenie zdolność kredytowa klienta. Dlatego nie ma podstaw do tego, by osoba, która prowadzi firmę, nie mogła złożyć wniosku o udzielenie takiego finansowania. Można uzyskać na zakup mieszkania kredyt hipoteczny przy działalności gospodarczej, ale trzeba mieć na uwadze, że jego zdobycie jest trudniejsze niż przy umowie o pracę.

Otóż banki traktują prowadzenie działalności jako niewystarczająco stabilną formę zatrudnienia. Zwłaszcza jeśli jest to firma z branży gastronomicznej, transportowej, ubezpieczeniowej, turystycznej, pośrednictwa finansowego czy budowlanej. Niemniej wniosek o kredyt hipoteczny na mieszkanie można złożyć nawet przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Jednak trzeba się przygotować na to, że bank będzie wymagał spełnienia kilku warunków.

Jak warunki musi spełnić przedsiębiorca, by wziąć kredyt hipoteczny?

Na wysokość oraz fakt udzielenia kredytu hipotecznego dla osoby, która prowadzi firmę, wpływa nie tylko wartość nieruchomości i zdolność kredytowa wnioskodawcy. Liczą się również inne wymagania, m.in.

  • okres prowadzenia działalności gospodarczej: minimum rok, ale zdecydowanie im dłużej, tym lepiej;
  • wysokość wkładu własnego: minimum 20% wartości nieruchomości;
  • metoda rozliczania działalności: najlepiej na podstawie księgi przychodów i rozchodów;
  • regularność dochodów;
  • niezaleganie z płatnościami w ZUS i US;
  • inne zobowiązania finansowe zaciągnięte prywatnie lub na firmę: najlepiej, gdy ich w ogóle nie ma.

Ponadto bank oprócz hipoteki nakładanej na finansowaną nieruchomość może wymagać od przedsiębiorcy zaciągającego kredyt dodatkowego zabezpieczenia. Najczęściej są to:

  • pełnomocnictwo do rachunku bankowego;
  • weksel in blanco;
  • zapis, który potwierdza możliwość potrącenia wierzytelności z konta bankowego dłużnika;
  • cesja polisy ubezpieczeniowej na rzecz banku.

Każdy bank będzie wymagała także złożenia wraz z wnioskiem kompletu wymaganych dokumentów. Dlatego nim zdecydujesz się go złożyć, sprawdź u kredytodawcy listę niezbędnych załączników.

Artykuł partnera

Komentarze (0)

O serwisie

Crd24.pl czyli Twoje źródło informacji

Nowinki ze świata technologii i biznesu

Najwyższa jakość artykułów  na wyciągnięcie ręki

Kontakt

konsument@crd24.pl

Galeria