Trening TRX - na czym polega i jakie przynosi efekty?

Stale rosnące zainteresowanie fitnessem i utrzymaniem dobrej formy fizycznej sprawia, że na rynku pojawiają się coraz to nowsze i ciekawsze formy treningu. Każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie - joga dla spragnionych spokoju i poprawy elastyczności, CrossFit dla liczących na prawdziwy wycisk i wreszcie TRX, prosty trening z taśmami, bazujący na ciężarze własnego ciała. Jego zalety to nieskomplikowanie, możliwość wykonania go niemal wszędzie i skuteczność. Jak wygląda trening TRX, w jaki sposób się go wykonuje, jakie daje efekty? Czy każdy może ćwiczyć z taśmami i na co warto szczególnie uważać?

Trening TRX

TRX, czyli Total-body Resistance Exercise (więcej na: https://www.sebastianstoch.pl/uslugi/trx-krakow/) to trening siłowy w podwieszeniu. Zamiast zestawu skomplikowanych maszyn na siłowni wykorzystuje się tutaj ciężar własnego ciała i grawitację. Pomagają w tym specjalne, elastyczne taśmy. TRX, jak na trening siłowy przystało, prowadzi do wzmocnienia i rozbudowania mięśni, w tym także głębokich. Wszystko to odbywa się bez nadmiernego obciążania kręgosłupa oraz stawów, co stanowi wielką zaletę ćwiczeń z taśmami. Podwieszenie jednej lub więcej części ciała podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń stwarza sytuację, w której równowaga jest zachwiana, a ciało musi zaprząc do pracy mięśnie głębokie, odpowiedzialne za odzyskanie i podtrzymanie stabilności. Z TRX ćwiczy się więc nie tylko siłę mięśni, ale też równowagę oraz koordynację ruchową.

Z użyciem taśm TRX można ćwiczyć wszystkie partie ciała - ramiona, brzuch, nogi, klatkę piersiową. Ze względu na szeroki zakres ćwiczeń, istnieje też możliwość dostosowania treningu do własnego stopnia zaawansowania - nie trzeba zaczynać od najtrudniejszych ruchów. Z czasem jednak wielu ćwiczących przekonuje się, że trening TRX wciąga - zwłaszcza ze względu na swoją kreatywność i prostotę.

TRX - dla kogo?

Ten szczególny typ treningu opracowano z myślą o żołnierzach Navy SEALs, elitarnej amerykańskiej jednostki wojskowej. Jego autorem jest były komandos, któremu zależało na tym, by stacjonujący w dowolnej jednostce żołnierze mogli wykonywać efektywny trening, niezależnie od dostępności profesjonalnej siłowni. Samo to brzmi być może trochę onieśmielająco - na szczęście nie trzeba być żołnierzem, by wykonywać ćwiczenia na taśmach. Kto może skorzystać na ćwiczeniu z taśmami TRX?

Osoby początkujące

Choć stworzony dla żołnierzy, czyli osób o wysokiej sprawności fizycznej, trening z taśmami znajduje też zastosowanie w ćwiczeniach osób dopiero budujących siłę mięśni, równowagę i kondycję. Możliwych do wykonania ćwiczeń jest tak wiele, że każdy znajdzie odpowiednie dla siebie. Poziom trudności i obciążenie reguluje się tutaj zmianą kąta nachylenia ciała, co jest dość intuicyjne. TRX to także trening siłowy dla osób, które nie mogą zbytnio obciążać kręgosłupa i stawów.

Zaawansowani sportsmeni

Ćwiczenia na taśmach nadają się też świetnie dla osób zaawansowanych, które od dłuższego czasu budują swoją wymarzoną sylwetkę lub ćwiczą na siłowni. Odpowiednio dobierając ćwiczenia, można za pomocą TRX wypracować naprawdę wiele.

Urozmaicenie codziennego treningu

Taśmy są też świetną, kreatywną alternatywą dla codziennego treningu z maszynami, lub we właściwie dowolnej dyscyplinie sportu. Równowaga, wzmocnienie mięśni głębokich i siła przydają się niezależnie od formy podstawowej aktywności.

TRX

Trening TRX - efekty

Na szczególną uwagę zasługują efekty, jakie można wypracować ćwicząc na TRX. Jego specyfika polega na ćwiczeniu przy użyciu własnego ciężaru oraz grawitacji, co zapewnia:

  • ochronę kręgosłupa i stawów przed przeciążeniami i kontuzjami,
  • skoordynowaną pracę wielu grup mięśni jednocześnie
  • aktywację mięśni głębokich
  • wypracowanie koordynacji i równowagi
  • rozbudowanie i wzmocnienie mięśni
  • wspieranie prawidłowej postawy.

Ćwicząc na TRX można osiągnąć podobne efekty, jakie dają regularne treningi na maszynach w siłowni. Wszystko to odbywa się jednak o wiele mnie rutynowo oraz bezpieczniej - trudniej tu o kontuzje i przeciążenia.

Czy warto zdecydować się na ten typ treningu?

Trening z wykorzystaniem taśm TRX to forma aktywności, którą zdecydowanie warto wypróbować. Osoby początkujące nie powinny zrażać się jego pierwotnym przeznaczeniem - wystarczy zapisać się na zajęcia żeby zobaczyć, że na taśmach mogą ćwiczyć wszyscy, nie tylko supersprawni fizycznie komandosi. Co więcej, ciekawa forma tego treningu i przełamywanie rutyny może wręcz zachęcić do regularnego ruchu osoby, które nie są przekonane do fitnessu.

TRX w domu - czy to możliwe?

Aby przenieść trening TRX z sali klubu fitness do własnego domu, trzeba zadbać o kilka kwestii:

  • Kilka sesji z profesjonalnym trenerem, który zaprezentuje technikę wykonywania ćwiczeń w poprawny i bezpieczny sposób.
  • Kupno dobrej jakości, sprawdzonych i certyfikowanych lin TRX.
  • Znalezienie miejsca, gdzie liny TRX będą mogły zostać bezpiecznie, stabilnie zaczepione - może to być framuga drzwi, haki w suficie, ale też drzewo.

Po zapewnieniu sobie bezpiecznych warunków i zapoznaniu się z podstawowymi technikami ćwiczeń, pozostaje jedynie zabrać się do pracy!

Artykuł powstał we współpracy z kontrolaruchu.pl

Komentarze (0)

O serwisie

Crd24.pl czyli Twoje źródło informacji

Nowinki ze świata technologii i biznesu

Najwyższa jakość artykułów  na wyciągnięcie ręki

Kontakt

konsument@crd24.pl

Galeria